🔋 EvaPower thuisbatterij - Ervaringen en discussie

Er is een nieuwe speler op de markt: de EvaPower thuisbatterij. Deze lijkt op de HomeWizard Plug-in Battery waar we het eerder over hadden, maar dan met meer mogelijkheden.

Wat is het?

• Gewoon in je stopcontact te pluggen
  • Basis 1kWh voor €1.169
  • Uit te breiden met EvaMate modules (tot 6kWh)
  • Werkt met je zonnepanelen en dynamische tarieven

Prijsoverzicht

Configuratie Totaalprijs Extra EvaMate kosten
1 EvaPower €1.169 -
1 EvaPower + 1 EvaMate €1.259 +€90
1 EvaPower + 2 EvaMate €1.529 +€270
1 EvaPower + 3 EvaMate €1.799 +€270
1 EvaPower + 4 EvaMate €2.069 +€270
1 EvaPower + 5 EvaMate €2.339 +€270

Toelichting:

• EvaPower = Basis unit (1024Wh)
  • EvaMate = Uitbreiding (1024Wh per stuk)

Extra’s

• P1-meter gratis meegeleverd
  • USB-poorten voor je laptop enzo
  • App om alles te regelen
  • 10 jaar garantie op de batterij

Over het bedrijf

Er zit een groot bedrijf achter (AlphaEss) en in Nederland wordt het systeem door Bergman Electronics verkocht.

Wat vinden jullie? Te mooi om waar te zijn of een interessante budget optie?

Heeft iemand deze al besteld? Ben benieuwd naar jullie gedachten!

Wat ik wel interessant vind, is hoe de ze pricing opgebouwd hebben. Realistisch gezien kun je weinig met 1kW (het basismodel), dus je kiest toch al snel voor uitbreidingen.

Deze zijn relatief aantrekkelijk geprijsd, vooral tov HomeWizard. Daar kost een tweede unit (en dus verdubbeling) precies hetzelfde.

Prijsvergelijking per kW (met indicatie voordeligste optie)

Capaciteit EvaPower prijs/kW HomeWizard prijs/kW* Voordeligste optie
1 kW €1.142/kW :red_circle: €517/kW :green_circle: HomeWizard (€625/kW voordeliger)
2 kW €615/kW :red_circle: €517/kW :green_circle: HomeWizard (€98/kW voordeliger)
3 kW €498/kW :green_circle: €517/kW :red_circle: EvaPower (€19/kW voordeliger)
4 kW €439/kW :green_circle: €517/kW :red_circle: EvaPower (€78/kW voordeliger)
5 kW €404/kW :green_circle: €517/kW :red_circle: EvaPower (€113/kW voordeliger)

:green_circle: = Voordeligste optie per kW
:red_circle: = Duurdere optie per kW

Belangrijke kanttekeningen:

• HomeWizard alleen verkrijgbaar in units van 2,7 kW (€1.395)
  • Prijzen HomeWizard zijn theoretisch berekend per kW
  • EvaPower prijzen zijn gebaseerd op werkelijke configuraties:
    • Basis (€1.169)
    • Eerste EvaMate (+€90)
    • Tweede en volgende EvaMates (+€270 totaal)

Conclusies:

1. Tot 2 kW: HomeWizard theoretisch voordeliger, maar niet praktisch (alleen 2,7 kW units)
  2. Vanaf 3 kW: EvaPower voordeliger per kW
  3. Omslagpunt ligt rond 3 kW
  4. EvaPower wordt steeds voordeliger per kW bij uitbreiding

Hallo,
Ik heb de homewizzard accu meteen besteld toen die uit kwam en wordt waarschijnlijk geleverd rond maart/april
Maar nu de evaPower accu er gaat komen en ook gewoon installeren door de stekker in een stopcontact te steken en dan vooral de prijs voor 5kwh accu en samen heb ik dan 7,75 kwh wat genoeg is om s’avonds alles op te vangen, zelf mijn hybride auto op te laden is het zeer aantrekkelijk aanbod+ wat ik las kon je met de evaPower accu wel handelen…
Mijn vraag is wel kunnen ze samen met een splitter in de slimme meter en kunnen ze slim gebruikt worden…

Het is natuurlijk afwachten hoe deze accu werkt, op dit moment heb ik 'm zelf ook nog niet kunnen testen! Maar de EvaPower kan inderdaad wel laden met lage tarieven en ontladen als de prijzen hoog zijn. Dus het zou - in theorie - een betere oplossing zijn.

Wel is de initiële aanschaf, bij lage kW, wat hoger. Maar wordt weer wat goedkoper zodra je meer EvaMates aanschaft. Bij HomeWizard loopt de prijs weer evenredig omhoog.

Dus niet echt een advies, maar je hebt wel een logische gedachte!

Hier is EVA 2 kWh nu 4 dagen aan het werk. Precies op tijd want we hadden zonnige dagen. Te kort om een echte beoordeling te geven maar wel leuk om alvast even te delen.
Ik had een Woox meetstekker tussen EVA en het net zitten. Wat opvalt is dat de 2 kWh in een etmaal >5 kWh transporteert.
Dat is dus 2,5 kWh in en 2,5 kWh geleverd aan de huisinstallatie. Overdag zijn er verbruikers in huis die meer vragen dan de zonnepanelen leveren, b.v. de vaatwasser of wasmachine. 's Avonds levert EVA energie tot ca. 10 uur.
EVA stond ingesteld om te ontladen tot 15% dus eigenlijk maar 1,7 kWh van de opslagcapaciteit gebruikt. Die 15% had als oorzaak dat bij de eerste "speel"periode alleen de EVA power actief was en met de instelling van 10% er 's nachts wat onverklaarbare dingen gebeurde.
Wat opvalt is dat de meetresultaten verbruik van de EVA app niet erg accurate waarden weergeven. T.o.v. de waarden zoals de slimme meter die aangeeft en weergegeven worden in mijn Youless die hier al een jaar of 10 het verbruik in de gaten houdt.

1 like

Dank voor het delen van je ervaring @JanB !

Die meetverschillen zie ik wel vaker bij accu’s, zolang het niet TE groot wordt is het niets om je zorgen over te maken!

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar je ervaringen op de wat langere termijn!

Voor de EvaPower moet een afzonderlijke P1-meter worden gebruikt, die normaliter bij je bestelling wordt meegeleverd. Vervolgens kan deze worden aangesloten (als je 2 of meer P1-meters hebt, bv die van Homewizzard) op een active splitter. Een goed werkende splitter wordt verkocht door Homewizzard. Het is aan te bevelen de P1-meter van EvaPower te voorzien van een voeding (USB-C), ondanks dat de P1-poort van je slimme meter voeding geeft.
De optie om automatisch te laden (indien bv geen of te weinig zon) op goedkope tijdstippen en te ontladen bij hoge prijzen (dynamisch contrtact) werkt nog niet, maar een software-update wordt binnen enkele weken verwacht.

1 like

enkele dagen geleden heb ik de Eva Power binnen gekregen met 2 evamate dus 3 kwh samen, het is een makkelijk te installeren pakket en werkt zo ver perfect, software update om dynamisch te handelen moet bij een volgende update nog geactiveerd worden, wat de P1 poort betreft kan ik vertellen dat die met de actieve splitter van Home Wizard gewoon samen gebruikt kan worden, heb er zelfs als derde partij mijn klikaanklikuit bijgeknoopt en deze werken alledrie zonder haperen, voor mij is hetzelfde verhaal van toepassing wat plugin batterij van Home Wizard betreft, ook ik heb deze besteld en toe Eva Power op het toneel verscheen heb ik die direct georderd en hij staat nu al te draaien, helaas met sporadisch een zonnestraaltje maar dat was genoeg om zijn werking te bewijzen want hij regelde mijn netstroom opname keurig naar 0 op de meter net als de Home Wizard belooft te doen.

1 like

Wat mij opvalt is dat er best veel energieverlies optreed met dit weer. Deze week een paar keer 2.500 tot 4.000 watt opgeslagen. Maar afgifte tot hetzelfde begin niveau batterij was maar 1800 tot 3000 watt. 25% verlies lijkt mij toch wel wat te hoog voor een kwaliteitsproduct. Of zou dit komen door het vele wisselen tussen laden en ontladen achter elkaar in winter/voorjaar?

1 like

Dat is wel aan de hoge kant, normaal is meer rond de 20%. Natuurlijk zijn er veel factoren die hier invloed op hebben, maar wellicht nog over een wat langere periode testen. Wellicht kun je daar binnenkort nog wat ervaring over delen.

Vandaag heeft, denk ik, de EVA P1 meter er de brui aan gegeven. Dan heb je dus even niets meer. Dus net een mailtje verstuurt naar support.

Over het energie verbruik. Lastig om daar echt iets over te zeggen.
Ik heb de 2 kW versie. De SOC staat ingesteld op 20% vanwege de vele donkere dagen dus eigenlijk 400 watt minder opslag. Ik heb een meetstekker voor de EVA geplaatst. Op een een redelijk zonnige dag, 2 februari 2025, is er 5,11 kWh heen en weer gegaan, dus laden en ontladen met ca. 1600 watt opslagcapaciteit. Het energieverbruik was was ca 4 kW lager dan het maandgemiddelde. Als de rendementspercentages uit de app van EVA komen? Niet erg betrouwbaar.

Ik denk dat het komt omdat de EVA P1 grotere meetintervallen heeft waarschijnlijk i.v.m. het regelgedrag van de accu.

Mijn meetstekker registreerde op eerder genoemde datum 5,11 kWh laden ontladen. De EVA app heeft het over 4,8 kWh.
De meetstekker heb ik wel vertrouwen in maar dezelfde, met EVA vergeleken, verschillen zie ik ook bij de Homewizzerd P1 en mijn Youless P1 (die absolute waardes meet).

Overigens is het rendement maar van betrekkelijk belang. Immers is het energie die je anders het net inpompt en ten nadele van de teruglever boete komt. Ik kan beter met de accu die ook nog eens minder verbruik oplevert gebruiken dan zonnepanelen uitschakelen of energieslurpers inschakelen.

1 like

Wat betreft het opgeslagen en afgegeven vermogen zie ik ook wat vreemde zaken, mijn evapower staat als test opstelling onder mijn onverwarmde maar afgesloten afdak, hier constateerde ik dat de lading van de vorige dag ineens ca. 10 % lager was op de volgende ochtend maar na een minuut of 10 laden met ongeveer 450 w was het lading nivo weer als de vorige dag, de batterij lading meting of de spanning over de accu cellen word duidelijk beinvloed door de lage temperatuur waar mijn evapower staat opgesteld, mogelijk dat de lading/spanningsmeting niet zo stabiel is als je mag verwachten.

1 like

Heb nu bijna drie weken de EvaPower 3kwh uitvoering in huis en ben er redelijk tevreden over, nu we eindelijk wat meer zon hebben gezien is er ook wat te vertellen over het laad en regelgedrag van dit mooie apparaat maar eerst wil ik vertellen over de off-grid proef die ik gedaan heb door de wasmachine op de ingebouwde wandcontact dozen aan te sluiten, stekker uit de netaansluiting getrokken en een bonte was van 30gr laten draaien waarbij de machine max. 2050 watt uit de accu onttrok, op het einde van de was had hij ca.850 watt gebruikt en was de batterij capaciteit van 88 naar 62 % gedaald toen ik de volgende dag het trucje wilde herhalen, zonder tussendoor op te laden, sloeg de Eva Power na ongeveer 10 minuten af op de minimum capaciteit instelling die ik zelf ingesteld had dus off-grid een klein wasje draaien gaat prima als de accu maar vol genoeg is.
de afgelopen dagen ben ik wat gaan experimenteren met het regelgedrag en heb gepoogd om de nacht door te komen met de meter op nul wat goed lukt als ik de hybride airco maar niet automatisch laat starten in de ochtend want dan is de accu leeg voor ik uit bed ben, verder werkt het perfect dus zal toch nog een of twee accu pakketjes bij moeten schakelen om zo vroeg in het jaar al in mijn eigen verbruik te kunnen voorzien wat me opvalt bij het op/ontladen van de accu`s is dat de modules niet gelijkmatig laden of ontladen, weet ook niet waarom dit gebeurt maar ga daarover wel in discussie met EvaPower groep omdat dit niet wenselijk is als ik met groter vermogen wil gaan laden en ontladen op een aparte groep.
afgelopen twee dagen een 500wp solar paneel op de input van de power module aangesloten en het tweede 500wp solar paneel op enphase micro omvormer IQ8HC laten zitten als vergelijker van het opgewekte vermogen, ook hier zie ik het verschil in vermogensmeting wat jullie ook al aangegeven hebben, het lijkt erop dat EvaPower het eigen gebruik van de accu al in mindering brengt op het weergegeven vermogen.
vandaag ook genoten van het fantastische regelgedrag van de power unit, op een gegeven moment was het aangesloten 500wp paneel ondersteund door ca.450w van de accu en mijn overige zonnepanelen de douche boiler en de hybride airco aan het voorzien van het nodige vermogen van 2000watt terwijl de meter nagenoeg op nul bleef balanceren wat ik een knap staaltje regeltechniek vind omdat hij alle verschillende stromen vloeiend stroomlijnd zonder rare pieken of dalen in zijn regelgedrag te vertonen.
binnen enkele weken verwacht ik de home wizard plug-in accu thuis die zich hopelijk even feilloos laat sturen als de EvaPower, als ik daar even wat testjes mee gedaan heb laat ik wel horen hoe het verlopen is.
fijne avond en tot horens.

1 like

Inmiddels staat EVA gezellig op zolder zijn werk te doen. Ik had uitgerekend dat ik met 2 kW mijn hoofddoel zou bereiken n.l. de terugleverboete beperken en meer zonne-energie zelf gebruiken.
Dat lukt prima maar de 2 kW blijkt te weinig.

Oorzaak daarvan is dat de SOC niet lager kan dan 9% dus ik had moeten rekenen met 1,8 kW en in de praktijk blijkt dat bij de laagste instelling EVA 's nachts gaat laden uit het net. Dus nu staat de SOC op 12% en lijkt het 's nachts uit het net laden weg.

Ik heb toch maar een Mate bijbesteld. Dan wordt de effectieve opslag >2,6 kW. Meer capaciteit is in ons geval ook niet nodig want dan komt EVA 's nachts niet leeg en slaat overdag dus minder opgewekte energie op.

1 like