Hallo, mijn naam is Wim, gepensioneerd, 70 jaar jong en en ik ben al jaren bezig om van mijn huis een Smarthome te maken. Helaas ben ik begonnen toen er nog nauwelijks sprake was van enige standaard (zoals nu b.v. Matter) en is mijn Smarthome dus een ratjetoe van diverse merken en systemen. Ooit begonnen met Aqara apparatuur uit China, Sonoff wifi schakelaars, Yeelight lampen en spotjes, diverse apparaten die met het Smartlife platform werken, zonwering en gordijnen op het Brel Home systeem, een multisplit systeem van Mitsubishi op het MelCloud platform en SmartThings voor de wasmachine en de stofzuigrobot van Samsung. Inmiddels aangevuld met diverse smartspeakers van Google en LG, een smartslot van Loqed (inmiddels failliet, maar de software gelukkig nog wel in de lucht), een Nest video deurbel en diverse camera’s in en rond het huis. Veel van de apparatuur is in Google Home te bedienen of te zien, maar er zijn uitzonderingen, sommige zaken krijg ik daar niet gekoppeld. Binnen Google home heb ik wel al enkele systemen kunnen koppelen door middel van scenes. Zo gaan b.v. de airco’s (melcloud) uit als ik 's avonds tegen Google zeg dat ik naar bed ga. Dan gaan ook alle lichten uit die niet via een PIR worden geschakeld. Voor het inschakelen van de inbraakbeveiliging (aqara) moet is dan toch weer een apart commando geven, want dat is in Google Home niet mogelijk.
Het Aqara systeem zorgt voor de inbraak beveiliging met raam/deur contacten en PIR sensoren), de brandbeveiliging met een viertal gekoppelde rookmelders, en diverse lichtschakelingen. In Ewelink (Sonoff) heb ik een systeem gebouwd die mijn ventilatie automatisch regelt op basis van RV in de badkamer en CO2 in de woonkamer. De zonweringen gaan automatisch op en neer op basis van zonneschijn en bepaalde tijdinstellingen, Als er een inbraakalarm is, gaat alle verlichting binnen en buiten aan, etc. etc.
En zo blijf ik lekker bezig … Maar ik ben nog wel van plan om een beter systeem te maken, b.v met een Homey Pro. Want daar kan ik waarschijnlijk veel van mijn bestaande apparatuur op koppelen en een betere integratie tussen de verschillende systemen maken.
Welkom @Willem_54 , dat is een flinke setup. Vroeg begonnen, veel verschillende merken en standaarden. Dat maakt het vaak lastig. Maar ook wel leuk om toch alles werkend te krijgen zodat het zo optimaal mogelijk gebruikt wordt.
Hoe dan ook, hoop dat je nog e.e.a. kunt leren hier, maar ook anderen kunt helpen met het delen van jouw kennis en ervaring :-).
Wellicht leuk een keer een uitleg te maken hoe je die Google-commando’s of routines hebt ingesteld!
Veel plezier in de SHF-community in ieder geval!
Welkom @Willem_54, je hebt al een hoop ervaring opgedaan zo te lezen. Wellicht ook leuk om is wat aanraders en afraders te delen op dit forum.
Hey Willem, ik zit min of meer in dezelfde situatie die jij beschrijft.
Recentelijk heb ik dit opgelost via Home assistant. Gratis software die je helemaal naar je hand kan zetten, als hardware heb je een raspberry PI nodig, maar je kan ook een kant en klare module kopen van Home Assistant zelf. (zal een stuk goedkoper zijn dan de Homey Pro, wat op zich ook best een goed product is)
Hoi JSTAL. bedankt voor je bericht. Ik heb Home assistent een tijd draaiend gehad op mijn Asustor NAS. Maar dat was erg instabiel. Ik was regelmatig apparatuur kwijt, weer opnieuw aanmelden, enzovoort. Ook het maken van automatisering lukte maar matig. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt. Maar ik ga zeker eens kijken of de raspberry PI iets voor mij zou kunnen zijn. Het is in ieder geval goedkoper dan de Homey Pro.