Homewizard P1 gasmeter verbruik weergeven op HA

Ik heb sinds 2 weken de Homewizard P1 meter. Het elektra verbruik kan ik via de integratie in HomeAssistant mooi op een dashboard weergeven, echter is er voor de gasmeter slechts 1 entitiet en dat is de tellerstand van de meter. Ik kan geen andere entiteiten vinden welke het verbruik per dag/week/maand/jaar weergeeft in de integratie.
Iemand hier ervaring mee? Ik wil naast mijn elektra verbruik ook graag het gasverbruik monitoren maar dat lijkt dus nu niet te kunnen. Lijkt mij dat dit toch mogelijk moet zijn.

Voorheen de P1 meter van Huisbaasje gehad welke welk het gas verbruik goed aangaf, maar die is defect geraakt. Mij leek het een vooruitgang de Homewizard te gebruiken.

Alvast bedankt.

Als dat soort entiteiten er niet zijn, zal je ze zelf moeten bouwen. Het is mogelijk zo heb ik een entiteit gemaakt die meet vanaf het moment dat er water wordt gebruikt hoeveel liter water er gebruikt wordt en als dat boven de 15L komt krijg ik een melding. Soort manier om te kijken of je geen lekkage hebt (of dat de kinderen weer eens te lang douchen :rofl: )

Het is zeker mogelijk om ook je gasverbruik over weken, maanden en jaren te monitoren via Homewizard. Maar via een standaard (gratis) abonnement heb je niet alle beschikbare data. Dit kan wel ontsloten worden via een abonnement van 11,95 p/j. Ik weet niet of u dat abonnement heeft, maar wellicht zit daar de (on)mogelijkheid om die gegevens uit te lezen.

Ben zelf niet heel erg thuis in Home Assistant, maar na een kleine zoektocht lijkt het erop - als deze data niet in HomeWizard zit - je hier een scriptje voor moet bouwen.

Had de vraag net aan Claude (AI) gesteld en die kwam zelf al met een scriptje. Ik weet niet of het werkt, maar het is natuurlijk altijd leuk ermee te spelen :slight_smile:

Hier in ieder geval de API docs van HomeWizard:

Ik heb het abonnement genomen. Ik kan in de app alles monitoren, echter ben ik bezig met een dashboard in HomeAssistant en wil een tablet kopen waarop ik het dashboard wil open zetten en deze aan de wand in mijn woonkamer hangen. Met dat dashboard kan ik alle automatisering via het tablet bedienen maar ook het energie verbruik monitoren.

Als ik entiteiten moet maken zal dat waarschijnlijk met YAML moeten maar daar heb ik geen kaas van gegeten. Lijkt mij wel een leuke uitdaging deze zelf te maken. Daar zal ik dan eens in moeten duiken.

Bedankt in elk geval voor je antwoord.

1 like

Ik zal voor het script AI ook een raadplegen. Wie weet. Ik begreep op een forum dat Homewizard de API wel heeft om dit te doen en jij hebt deze dus ook al gevonden.

Een uitdaging die ik graag aan ga.

1 like

Ik zou eens even zoeken op het forum van homeassistant.
https://community.home-assistant.io/
Of op Github even zoeken. https://github.com/home-assistant

Waarschijnlijk zal er vast wel iemand zijn die het heeft probleem heb gehad en uitgezocht heeft wat oplossing is

1 like

je hoeft helemaal geen yaml code te kennen in HA.
Ga naar “settings”
dan naar “Devices & services”
klik op “Helpers”
rechts onderaan klik je op de “Create Helper” knop
scroll helemaal naar onder tot je ziet “Utility meter”
klik hierop en geef bv naam “Dagelijks Gas verbruik”
dan je homewizzard gas sensor ingeven.
Reset cycle = Dagelijks
dan “Sensor altijd beschikbaar” aantikken.
Submit
en klaar.
Nu enkel nog je nieuwe helper sensor op je dashboard zetten.
Herhaal dit voor een maandelijkse reset.

Hopelijk helpt dit je wat verder.

2 likes

Dat ziet er goed uit. Dat kende ik nog niet. Dat ga ik vanavond eens uit proberen.

Dank voor je reactie.

Er is inderdaad veel te vinden hierover, maar de API van Homewizard lijkt alleen meterstand per 5 minuten cyclus te updaten. Ik ga de oplossing van JSTAL eerst eens proberen.
Dank voor je antwoord.

1 like