Homewizard waterverbruik België

Goed nieuws voor Belgische gebruikers van de HWapp. Huizen die uitgerust zijn met een digitale watermeter kunnen voortaan ook de data zien in de app.

Principe is hetzelfde als voor de digitale gasmeter. De digitale watermeter stuurt de meetgegevens periodiek door naar de slimme electriciteitsmeter en kan daar uiteraard uitgelezen worden.

Fijn van HW want digitale watermeter is nog maar in een testfase bij enkele tienduizenden klanten. Planning is om tegen 2030 dit uitgerold te hebben, toch bij de leverancier De Watergroep.

Wij hadden geluk bij de testgroep te horen en moeten al twee jaar geen meterstanden meer doorgeven. Nu dus ook dagelijks verbruik makkelijk op te volgen.

Tip voor HW. Signaal geven als er lekken zouden zijn. Bv bij constant verbruik tijdens de nacht.

Klinkt top! Begrijp ik het goed dat je dus geen apart apparaatje nodig hebt hiervoor? Dus dat deze digitale meter via de P1-poort (?) werkt?

Ja klopt. Analoge watermeter werd vervangen door digitale versie. Stuurt data door naar de digitale electriciteitsmeter. Kan je daar uitlezen via P1 en HW doet dat uiteraard ook.

Exact zelfde principe als de gasmeter. Vermoedelijk ook om de 5 minuten om batterijtje te sparen.

Toestelletje van HW niet nodig. Werkt trouwens niet op de analoge watermeters in België. Daar zit geen wieltje op dat draait.

Zeer nuttig nu om eventuele verborgen waterlekken snel vast te stellen. HW zou daarvoor algoritme kunnen maken om in de app een verwittiging te sturen.

HW is trouwens sneller dan de Watergroep ik wacht nog steeds op hun beloofde digitale toepassing om waterverbruik op te volgen.

Data downloaden uit HW moet ik nog bekijken.

1 like

Ah, interessant! Mooie benadering en vooral goed dat HomeWizard dit ook ondersteunt!